Slovenský automobilový sektor sa zaslúžil o polovicu rastu SR

02.12.2012 Bratislava

Bratislava 2. decembra (TASR) - Automobilový sektor patril v ostatnej dekáde na Slovensku medzi najprogresívnejšie sektory. Kým pred desiatimi rokmi sa u nás vyrábalo približne 200.000 áut ročne, v roku 2011 to bolo 640.000 a v tomto roku sa odhaduje výroba áut už na úrovni 850.000. Takáto produkcia pomôže Slovensku udržať si svetové prvenstvo v počte vyrobených áut na 1000 obyvateľov. Vyplýva to z analýzy Slovenskej sporiteľne.

Rast výroby v automobilovom priemysle na Slovensku bol v rámci regiónu najrýchlejší. Pokým v Maďarsku sa objem výroby v sektore dopravných prostriedkov oproti úrovniam z roku 2005 zvýšil o 50 % a v Česku sa zdvojnásobil, na Slovensku je výroba momentálne 5,5-krát vyššia oproti roku 2005.

Slovenské automobilky sa v poslednom období zaslúžili o zhruba polovicu hospodárskeho rastu. Bez pozitívneho vývoja v tomto sektore by za uplynulý rok a pol slovenská ekonomika namiesto 3-% medziročného tempa rástla len asi o 1,5 %. Na tomto výsledku sa podpísalo aj doplnenie produktových rád popri veľkých aj o menšie, úspornejšie autá.

Sektoru pomáha aj geografická rozmanitosť vývozov. Automobilové odvetvie sa nefixuje len na Európu a 15 % slovenského vývozu áut smerovalo vlani do Číny. Avšak spomaľovanie čínskej ekonomiky zapríčinilo tiež pokles slovenských exportov do tejto oblasti. Kým v druhej polovici minulého roka sa do Číny vyviezlo 19 % slovenských áut, v prvej polovici tohto roku to bolo len 14 %.

"Budúci rok bude pre automobilky náročný. Nové registrácie áut v ostatných mesiacoch v Európe spomalili, s pomalším rastom zápasí aj Čína. Otváranie nových výrobných liniek nie je na dohľad. Objem produkcie v roku 2013 snáď uvidíme na vyšších úrovniach ako v tomto roku, avšak najmä kvôli faktu, že výroba na nových linkách na jar ešte len nabiehala," tvrdí analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová.

"Výhodou slovenských automobiliek zostáva technologická vyspelosť. Slovenské linky patria medzi najmodernejšie v rámci európskych závodov. Prípadné redukcie výrobných kapacít, či zamestnancov by sa preto mali týkať najskôr starších závodov v západnej Európe. Slovenské automobilky sú lepšie ako v minulosti prichystané na prípadné horšie časy," uzavrela Valachyová.
 

Vyberte región